Hur väljer jag rätt trycksak för rätt sammanhang?
En trycksak kan innebära många saker och inneha olika egenskaper. Hur ska trycksaken användas och i vilken miljö? Vi på More Print reder ut hur sammanhanget styr vilken trycksak som är lämplig.
Utomhusmiljöer – välj material utifrån väder och vind
En snygg trycksak kan verkligen höja intrycket av en husfasad. Var samtidigt noga med att tänka till en extra gång när du väljer material till dina utomhusskyltar. Väder, klimat och solljus är helt avgörande faktorer när man ska producera trycksaker för utomhusbruk. Material som plast, PVC och aluminum är bra val om du vill att din printprodukt ska överleva i längden. Beroende på hur länge din trycksak ska sitta uppe så är vissa material att föredra före andra.
Solens strålar påverkar trycksaken negativt. Exempelvis kan plast gulna och bli sprött i daglig kontakt med UV-ljus, medan plexiglas kan börja spricka och krackelera. Just UV-strålning är ett återkommande problem eftersom det även bryter ner färgerna på trycksaken. Därför bör man i vissa fall överväga ett UV-skyddande laminat.
Är det blåsigt där trycksaken är uppsatt? Välj ett material som släpper igenom vinden, exempelvis mesh eller flaggtyg.
Event och mässa – använd matta material
Närmar sig årets stora mässa eller event? Måste montern vara i toppskick under flera dagar i sträck? På event och mässor blir kraftigt ljus en faktor att rätta sig efter. Därför rekommenderar vi material som inte skapar reflektion. Använd istället en matt folie och matta skivor som t.ex. forex och kapa för att minska reflektioner.
Folie på väggarna är ett populärt alternativ men har baksidor. Dekaler och trycksaker i folie har nämligen en tendens att lossna från målade väggar. Eftersom montrar ofta byggs under stor tidspress är det fördelaktigt att veta att exempelvis folielogotyper kan vara svåra att få att fästa på nymålade väggar.
Glöm inte att event och mässor ställer höga krav på säkerheten – välj alltid brandklassade material.
Inredning och konferens – skapa en enhetlig känsla
Ingen vill vistas i stela och hårda konferensmiljöer. Här är det viktigt att man inreder med trycksaker som passar in i miljön och ger en enhetlig känsla. Välj material som förmedlar ett hemtrevligt intryck och undvik material som forex, banderollväv och PVC.
Butik – välj trycksaker som är lättmonterade
Vill ni höja butiksmiljön med attraktiva trycksaker? Även när det gäller exponering av trycksaker i butiker finns det fallgropar att undvika. Till och börja med sticker gärna kostnader för frakt och montering iväg. Därför är det kostnadseffektivt att använda lätta och utrymmessparande material som butikspersonalen själva kan montera. Affischpapper, kapaskivor och bildramsdukar är alla material med låg vikt.
Att lägga pengar på ett engångsinköp för bildramar som tar liten plats är att rekommendera. Nya reklambudskap skickas enkelt ut och monteras i ramarna med ett prickfritt slutresultat!
Film-, TV- och teatermiljöer – blänkfria material
Specialgjorda trycksaker är vanliga inslag i film, TV och teater. Att konstruera ett studio- eller scensammanhang kan vara en utmaning med många aspekter att ta hänsyn till. Dels får inte miljöerna blänka och störa kamera eller publik. Här rekommenderas matta skivmaterial som kapa, re-board och stadur, som alla är tillräckligt styva material att bygga fristående väggar med.
Ljud är en annan avgörande faktor. Ljudnivån går att kontrollera genom att bruka textilier – t.ex. mattor, tygväggar och gardiner. Tänk även på att använda brandklassade material.
Byggmiljö – aluminium och vindtåliga banderoller
Trycksaker spelar en viktig roll som informationsytor på byggarbetsplatser. Val av material till trycksaker i byggmiljöer styrs framförallt av byggtiden. Blir projektet långvarigt så bör kvalitativa material som aluminium användas som tål slitage. Vid kortare projekt fungerar en vindtålig banderoll i mesh utmärkt som informationsyta.
Det kan även vara smart att förlita sig på portabla lösningar såsom gatupratare, mäklarskyltar eller beachflaggor för att undgå kravet för kommunalt tillstånd.
Arena – tackla fukten med tyvek och vinyl
Den stora utmaningen i arenor är fuktigheten. Det förekommer tyvärr att föreningar beställer trycksaker som inte klarar av hallens klimat. Genom att producera banderoller i tyvek och vinyl, som kan hantera fukt och väta, får trycksakerna en garanterat lång livstid.
Även yttre påverkan är ett problem. För att undvika att reklamskyltar går sönder när exempelvis bollar skjuts på dem används i första hand tåligt plastmaterial av PP-kanal eller PP-bubbel. Forex är p.g.a. sin sprödhet inte ett bra alternativ för ändamålet.
Isreklam för ishockeyrinkar är en av More Prints specialiteter. När vi gör isreklam använder vi inte material som påverkar isens kvalité negativt. Reklam av bland annat mesh är ofta svåra att applicera och inte anpassade för att vara nedfrysta. Detta gör att reklamen börjar vandra uppåt mot isytan och kan i värsta fall orsaka spelarskador.