Is-snack på Arenachefsseminariet

När vår ”isreklam-expert” Tom fick frågan av Ishockeyförbundet att om att prata isreklam på Arenachefsseminariet var det självklart för honom att tacka ja. Hans passion och kunskap för isreklam går långt tillbaka.

Många har upptäckt Toms gedigna kunskap. Därför är det inte så konstigt att han blev inbjuden att dela med sig av sin kunskap till arenachefer. Nu ville ödet annorlunda. En pandemi satte stopp för det hela. Men det satte inte stopp för Tom. För här delar han med sig av innehållet av föreläsningen.

Dyrt vs billigt

Det är viktigt att lyfta blicken och inte stirra på enstaka saker som prislappen. Billiga material som är svåra att frysa ner innebär en mer tidskrävande installation vilket ger ökade personalkostnader. Material som är svåra att frysa släpper även igenom mindre kyla vilket kan leda till att man måste köra  kylaggregaten på maxnivå. Det får i sin tur energiförbrukningen att skjuta i taket. Kvalitet kostar, men lönar sig alltid i slutändan.

 

Tänk på miljön

I dag är miljöaspekten viktigare än någonsin och kommer fortsätta att vara. Vi har alla ett ansvar att ta inom detta område. De billigare materialen som används till isreklam ger inte bara ett sämre utseende (gillas inte av sponsorerna) utan är även dåligt för miljön (gillas inte av moder jord). Det är A och O att välja miljövänligt material och miljövänlig bläck. Miljötänk handlar inte bara om materialet utan faktorer som kyla, elförbrukning, fraktkostnader och lagerhållning utgör också en stor miljöpåverkan. Det gäller att lyfta blicken och tänka på helheten.

 

Förvaring efter säsong

Det kanske inte är uppenbart alla gånger. Men hur isreklamen hanteras och förvaras efter säsongens slut handlar också om ekonomi. Ju mindre yta reklamen tar i anspråk desto bättre. More Prints isreklam får plats i en kartong, och sådan finns det alltid plats för.

 

Het potatis för klubbarna

Varje år när hockeysäsongen drar igång blir vi på More Print nerringda av klubbar som ställer frågor till Tom om isreklam. Tom har sammanfattat de vanligaste frågorna.

Klubbarna ställer frågor – Tom svarar

När är det bäst att frysa ner isreklamen?

Ur sponsorernas synvinkel är det så sent som möjligt. Isreklamen ser bäst ut i början eftersom isen successivt slits ner och blir sämre med tiden. Och sponsorn fokuserar mest på hur reklamen ser ut när de ser den första gången. Vissa arenor har lite tid för isvård, men lägger man ner tid på att vårda isen kan isen och reklamen se bra ut långt in på säsongen.

 

Hur är leveranstiden?

Vi gör alltid vårt yttersta för att våra kunder får sina jobb i tid även om de kommer till oss ”sent”. Vi jobbar snabbt och har korta ledtider. Vi har lyckats leverera två stycken cirklar från en dag till en annan. Men det är klart att vara ute i god tid är alltid bra, men verkligheten vill ibland annorlunda, och det har vi stor förståelse för. En bra riktlinje är att försöka beställa isreklamen 2-3 veckor innan nedläggning.

 

Vad behöver man som klubb leverera till oss vid en beställning?

Det vi behöver är kundens logga i vektor-format.
Därefter vill vi veta vilken typ av isreklam det är: mittzon eller cirkel osv. Dessutom vill vi veta om kunden har specifika referensfärger t ex Pantone så att vi kan matcha rätt nyans till reklamen.

Tom tipsar

  • Sälj in sponsorplatsen i isen under flera år då reklamen vid varsam hantering kan återanvändas i flera år. På så sätt blir det mer kostnadseffektivt.
  • För att inte momsen ska bli en kostnad för en förening som inte är momspliktig kan vi fakturera isreklamen direkt till sponsorn.
  • Är det första gången man ska lägga isreklamen hjälper vi gärna till med att sätta er i kontakt med andra som har stor erfarenhet av att lägga vår isreklam. Följ även instruktionen som du kan ladda ner här.