Tryckta eller digitala skyltar – behöver vi välja?

Print kontra digitalt. Kampen mellan det analoga och digitala är en diskussion som aldrig vilar. Många företag frågar sig vilken väg man ska gå, tryckta eller digitala skyltar?

För- och nackdelar med digitala skyltar

Det råder inget tvivel om att den digitala revolutionen har berikat våra liv. Även när det kommer till digitala skyltar, eller digital signage som det heter på branschspråk, så har digitala lösningar inneburit nya annonseringsmöjligheter. Numera fängslar de digitala skyltarna sin omgivning med avancerade animeringar och poppande färgskalor. Egenskaper som ibland är svåra att uppnå i tryck.

 

Människor läser bättre på trycksaker

Men det betyder samtidigt inte att tryckta skyltar inte längre har någon roll att fylla. Forskning visar att människor överlag tar till sig budskap bättre på tryckt papper än digitala skärmar. Vår hjärna uppfattar och minns helt enkelt i högre utsträckning statiska budskap som inte rör på sig. När för många designinslag slåss om vår uppmärksamhet är det svårare för oss att uppfatta vad kärnbudskapet är.

Därför kan exempelvis en tillsynes enkel banderoll många gånger vara ett effektivare kommunikationssätt än effekttunga digitala skyltar. När vi läser en digital skylt aktiveras autmatiskt vårt scrollbeteende, vilket medför att vi har en större benägenhet att skumma innehållet som presenteras för oss.

 

Aktivera flera sinnen med rätt materialval

Trycksaker erbjuder även möjligheten att jobba med olika material och strukturer, inslag som också påverkar hur konsumenten uppfattar en textmassa. Materialval som kan aktivera flera av våra sinnen. Intrycket förhöjs om trycket görs på trä där ådringarna fortfarande syns, om man väljer canvas eller trycker på plåt eller speglar.

Material- och strukturvalet kan även gå hand i hand med kärnbudskapet. Cirkulerar kampanjen runt exempelvis hållbarhet så blir helheten bättre om trycksakerna tillverkas i återvunnet fiber. Är ni ute efter en retrokänsla? Då är ölpapp ett bra val.

 

Kombinerade lösningar är framtiden

Enligt oss är vägen framåt inte nödvändigtvis att välja det ena före det andra. Istället bör inköparen från fall till fall analysera vilken skylttyp som bäst uppfyller uppdragets unika förutsättningar. På More Print förespråkar vi en kombination av printade och digitala lösningar, inte enbart som åtskilda enheter, utan även genom att kombinera tryck med olika nyckelelement som i sin tur fångar besökarens uppmärksamhet.

 

Förena tryck med ljuskällor

Din trycksak behöver inte vara statisk. Genom att tillföra ljus till den printade ytan så blir budskapet mer fängslande för den förbipasserande. Ett effektiv metod är att belysa trycksakens baksida, vilket ökar synligheten och ger en bättre färgrymd i dina bilder. Ljuskällorna kan exempelvis bestå av fristående eller vägghängda ljusramar, eller kuber som hänger i taket. Välj mellan enkel- eller flersidig exponering. Lösningen gör det även enkelt att byta ut de tryckta budskapen efter behov. Vem som helst kan snabbt montera lösningen och få ett snyggt och proffsigt resultat.

 

Väck liv i din trycksak

Räcker det inte med upplysta tryck? Med så kallade dynamiska ljuslådor kan du höja ribban ytterligare en nivå. Dynamiska ljuslådor förses med tryckta budskap och kan sedan programmeras så att vissa specifika partier av bilden plötsligt blir belysta eller ändras i ett jämt flöde. Blixtar, ljusfigurer eller avancerade animationer i 3D – programmera exakt hur LED-slingan ska agera.
MOTIONskin heter den dynamiska ljuslådan från beMatrix. Ett inslag som får din monter att stå ut i bruset på mässan eller din produkt att lysa starkast i varuhusets gångar. Avståndet mellan vanliga ljuslådor och LED-skärmar har aldrig varit kortare.