Smart exponering på hockeyfest med nya villkor

    • Ice Hockey, Beijer Hockey Games, Sweden - Finland
  • Det var en riktig hockeyfest mellan den 11 och 14 februari. Då gick Beijer Hockey Games, som är en del av Euro Hockey Tour, av stapeln i Malmö Arena. Givetvis hade vi på More Print, hockeyälskare sedan barnsben, ett finger med i spelen. Som leverantör till all exponering var vi självklart på plats för att montera reklam och byta den mellan matcherna – och så klart kontrollera att den satt rätt och såg snygg ut under hela turneringen.

     Att ingenting är som vanligt har väl inte undgått någon. Stora idrottsevent kör utan publik. Sponsorer kan inte bjuda in gäster eller ha jippon runt eventet. Det gör att exponeringen blir allt viktigare som inkomstkälla för klubbarna. Hur kan man hitta nya ställen att exponera på? Vilka smarta lösningar finns för att skapa stämning och intryck trots tomma läktare?

    – I vanliga fall är det inte så mycket reklam i utvisning- och spelarbåset för att inte störa publiken. Men utan publik är det inget problem. Därför satte vi upp extra stora reklamytor i år, dessutom i materialet tätvinyl för en bättre exponering. När det är folk på läktarna brukar det istället vara material som det går att se igenom för att inte ”täcka” sikten för publiken. Det här året valde även Svenska Spel att exponera hela skuggsidan för att visa upp sin nya grafiska identitet med en hel del peppande kommunikation till spelarna, säger Tom Lundgren, projektledare på More Print.

    Vi hjälpte även Beijer, som är huvudsponsor, med exponering. Tidigare år har de haft olika roliga aktiveringar runt och under turneringen. I år fick de tänka om och skapade därför konceptet Beijer Studio, en webbaserad studio. Därifrån sände de exklusiv hockey-tv för sina kunder med den tidigare landslagsspelaren Fredrik Warg i spetsen.

    – De ville ha hjälp att producera en enkel disk till deras sändning. Eftersom vi gillar att tänka smart och långsiktigt blev vår rekommendation ett flexibelt aluminiumsystem som de kunde fästa tygbilder på. Dessutom föreslog vi att de skulle använda sina egna skivor till disken. Resultatet blev en snygg disk med professionellt utseende som de kan plocka ner och använda i många andra sammanhang. Hållbarhet när den är som bäst, säger Tom, som ser tillbaka på ett lyckat jobb.